کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ولیعهد اصلاحگر عربستان ، به اروپا سفر کرد

17:29 - 20 فروردین 1397

کوردستان میدیا: ولیعهد عربستان در حالی به اروپا، گام می‌گذارد که تازه از سفر فشرده و پردیدار خود از ایالات متحده آمریکا، فارغ شده است.

مجله تایم، در باره سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به ایالت‌های متفاوت و متعدد آمریکا می‌نویسد: او در حالی ایالات متحده آمریکا را ترک می‌کند که به پنج ایالت این کشور بعلاوه واشنگتن سفر کرده‌است، با چهار رئیس‌جمهور دیدار داشته‌ و با پنج روزنامه، مصاحبه انجام داده و چندین شخصیت با نفود و تاثیرگذار جهانی را ملاقات کرده ‌است. جالب اینکه آمریکا چنین چیزی را از زمان سفر خروشچف در سپتامبر ١٩٥٩، تا بحال به خودش ندیده ‌است.

به گزارش خبرگزاری العربیه، ولیعهد جوان عربستان روز یکشنبه نوزدهم فروردین‌ماه، به پاریس وارد شد و قرار است سه‌شنبه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، بن سلمان به دنبال قرارداد اقتصادی برجسته‌ای با فرانسه نیست، هرچند یک توافق مشترک بر سر پروژه‌ای توریستی در این سفر امضا خواهد شد.

تحلیلگران سیاسی و کارشناسان خاورمیانه، تفاوت میان ولیعهد عربستان با به اصطلاح اصلاح‌طلبان ایرانی را، ریاکاری و دروغگو بودن آن‌ها، وصف کرده‌اند و متذکر شده‌اند: محمد بن سلمان با جدیت تمام در سه جهت گام بر می‌دارد: اول وضع قوانین جدید برای اصلاح فرهنگ حاکم بر جامعه و کمرنگ کردن حضور دین در حکومت با تاکید بر حضور زنان و جوانان و دوم وارد کردن تکنولوژی‌های مدرن به کشور و در عین حال هماهنگ کردن فرهنگ کشورش با این تکنولوژی‌ها به صورت گام به گام و سوم مبارزه با فساد گسترده‌ی حاکم بر سیستم این سرزمین عربی.

این تحلیلگران می‌افزایند: اما اصلاح‌طلبان ایرانی نه تنها از فاسدترین باندهای مافیایی ایران هستند بلکه تئوریسن‌های این جریان همچون سعید حجاریان و نیز محمد خاتمی، رئیس‌جمهور برآمده از این جریان، از همان سال‌های اول روی کار آمدن جمهوری اسلامی، دستشان به خون مردم آلوده بوده و کسی همچون حسن روحانی، پرچمدار به اصطلاح اعتدالگرایی در ایران، طی سخنرانی‌های متععد خود در آن سال‌ها، از اعدام جوانان مردم در مراسم نماز جمعه حرف زده و آنرا دستور الهی خوانده بود.

محمد بن سلمان قبل از سفرش به آمریکا گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس داشت که در آن، جاه‌طلبی‌های رژیم فاشیستی-مذهبی ایران و علی خامنه‌ای، را با هیتلر در زمان آلمان نازی مقایسه کرد، که جهان را به جنگی تمام عیار کشاند.

پیشتر محمد بن سلمان در سخنانی ، حمایت کشورش از سلفی‌گرایی و اسلام تندرو را واکنشی به روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران در سال ٥٧ اعلام کرد، واکنشی که به قول او نادرست و غلط بود و موجب شد که جامعه این کشور به سوی تحجر دینی گام برداشته و موجب قدرت‌گیری هر چه بیشتر رژیم تروریستی ایران شود چرا که گفتمان و منابع این واکنش، از همان سرچشمه‌ای که جمهوری اسلامی از آن تغذیه می‌کرد، نشات می‌گرفت.

گزارش: شهرام میرزائی