کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

خشک شدن ٣٠٠ چشمه و گرمای زودهنگام، عشایر کوردستان را به کوچ اجباری واداشت

17:44 - 20 فروردین 1397

کوردستان میدیا: یک ماه پیش از آنکه موعد همیشگی کوچ عشایر در زاگرس سر رسد، عشایر کهگیلویه و بویراحمد مجبور به آغاز کوچ و پیمودن مسیر آن شدند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی دانشجویان ایران، ایسنا، مجید علی‌پور، مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد، طی سخنانی اعلام کرد: همه ساله کوچ عشایر استان از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی، پنجم اردیبهشت‌ماه بود، اما امسال به علت خشکسالی این کار از دهم فروردین‌ماه و زودتر از موعد شروع شده است.

علی‌پور، علل این امر را خشکسالی، وجود گرمای شدید، نبود علوفه، آب آشامیدنی برای خود عشایر و آب برای دام‌های آنان اعلام کرده است.

این مسئول حکومتی به تعداد و زیست‌بوم این عشایر اشاره کرد و اظهار داشت: عشایر استان در ١٣ زیست بوم، معادل ٧٠ درصد مساحت استان حضور دارند. او همچنین به نقش تولیدی این بخش از مردمان زاگرس پرداخت و گفت: عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون راس دام مولد و دومیلیون دام تولیدی دارند.

مساله‌ی خشکسالی و از بین رفتن بسیاری چشمه‌ها در این بخش از کوردستان بخش دیگری از سخنان علی‌پور، بود که بنابر این اظهارات از مجموع ٥٧٠ چشمه ثبت شده عشایری استان، تاکنون بیش از ٣٠٠ چشمه، خشک شده است.