کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ادامه تحصیل در مقطع دکترای برخی از رشته‌ها، ممنوع اعلام شد

17:19 - 22 فروردین 1397

کوردستان میدیا: معاون آموزشی وزیر علوم جمهوری اسلامی، از ممنوع شدن دوره‌های جدید دکترا در سال ٩٧ در پیشگیری از رشد بی‌رویه این دوره‌ها، خبر داد.

بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری حکومتی ایسنا، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم از تحصیل ١٠٠ هزار دانشجوی دوره دکتری خبر داده است که بیشتر آن‌ها با هدف تدریس و فعالیت به عنوان عضو هیات علمی دانشگا‌ه‌ها وارد این دوره شده‌اند. وی گفت: در بهترین حالت امکان استخدام ٢٥٠٠ نفر در هیات‌های علمی امکان‌پذیر است، بنابراین در راستای رشد بی‌رویه دوره دکتری، ایجاد دوره‌های جدید در سال ٩٧ ممنوع می‌شود.

شریعتی در رابطه با احتمال افزایش فرار مغزها، به سبب در پیش گرفتن این سیاست جدیدگفت: ظرفیت دانشگاه‌های ما برای رشته‌های موجود جوابگوی نیاز بازار است و ما در تلاشیم که شرایطی را فراهم نماییم که دانش آموخته‌های دوره کارشناسی ارشد احساس نیاز به ادامه تحصیل در مقطع دکتری، نکنند.

انتشار این خبر در حالی است که جامعه ایران با کاهش روزافزون مشاغل و افزایش آمار بیکاری و کاهش نیروی ماهر و دانش‌آموخته و فرار مغزها به خارج از کشور به هدف ادامه تحصیل روبه‌رو است. آمار ١٠٠ هزار نفری دانشجویان دوره دکتری در مقایسه با آمار واجدان شرایط حضور در این دوره‌‌ها گویای اختلاف بسیاری است زیرا که بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود درآمد مالی و وضعیت رفاهی توانایی ادامه تحصیل را ندارند.