کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دانش‌آموزان دبستانی با دست زدن به اعتصاب، موجب اخراج مدیر مدرسه شدند

17:33 - 22 فروردین 1397

کوردستان میدیا: گسترش فرهنگ اعتصاب و اعتراض به حقوق پایمال شده، کودکان دبستانی را نیز به میدان اعتراضات علیه پایمال شدن حقوقشان کشاند.

خبرگزاری‌های حکومتی ایران روز سه‌شنبه بیست‌ویکم فروردین ماه، از اقدام تنبیهی یک مدیر مدرسه در یزد و اعتراض گسترده دانش‌آموزان به این عمل خبر دادند.

مدیر این مدرسه که در اقدامی تنبیهی با قیچی کردن بخشی از موی دانش‌آموزان دوره ابتدایی، آن‌ها را وادار به تراشیدن موهایشان کرده بود، با واکنش دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان روبه‌رو شد. دانش‌آموزان در پی این اقدام از حضور در مدرسه خودداری کرده و در کلاس‌های درس حاضر نشدند و خانواده‌‌های این دانشآموزان با مراجعه پی‌درپی به مدرسه و آموزش و پرورش منطقه، خواستار پیگیری مساله شدند، که این اعتراضات برکناری مدیر مدرسه را به دنبال داشت.

دکتر علی باغبانی، روانپزشک در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌‌های حکومتی ایران در بهمن ماه سال گذشته، یکی از دلایل تکرار مکرر تنبیهات در مدارس را عدم برخورد قاطع با مرتکبان تنبیه و خشونت در مدارس دانسته و اظهار داشت: سیاست‌هایی که در قبال این خطاها اعمال می‌شوند چه از سوی آموزش وپرورش و چه از سوی معلمان و مدیران مدارس، سیاست‌‌های حمایتی است که صرفا به جلب نظر مقطعی والدین شاکی می‌پردازد و ازاهرم‌های لازم برای برخورد با متخلفان استفاده نمی‌شود.

روش‌های متفاوت تنبیه دانش‌آموزان چند سالی است که از سوی آموزش وپرورش ممنوع اعلام شده اما با این حال هر ساله بر اساس آمار منتشر شده ما شاهد انواع متفاوتی از تنبیه هستیم که می‌توان به مواردی همچون محروم کردن از مشارکت کلاسی، تراشیدن موی سر، تحقیر، به کاربردن کلمات توهین آمیز، انواع تنبیهات بدنی و تهدید به تنبیه بیشتر در صورت اعلام مورد به خانواده‌ها نام برد، که این گونه تنبیه‌ها در مدارس روستایی بیشتر از مدارس شهری و حومه شهر اتفاق می‌افتند.