کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیش از سی‌هزار حادثه کاری تنها در سال ٩٦ شمسی

16:58 - 24 فروردین 1397

کوردستان میدیا: معاون سازمان تامین اجتماعی، از حادثه دیدن بیش از سی هزار کاگر در سراسر ایران خبر داد.

داریوش پناهی‌زاده، معاون سازمان تامین اجتماعی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری حکومتی مهر اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار کارگر در سال ۹۶ دچار حادثه شدند.

در حالی پناهی‌زاده در این مصاحبه از کاهش میزان حوادث و سوانح کاری دم می‌زند که حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اول بهمن‌سال گذشته از مرگ بیش از دو هزار تن به دلیل حوادث ناشی از کار خبر داده و گفته بود که ۴۰ درصد کارگاه‌ها٬ فاقد ایمنی لازم هستند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها در ایران، سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از مهمترین عوامل حوادث کاری منجر به مرگ کارگران هستند.

معاون سازمان تامین اجتماعی متذکر شد: بیشترین حوادث مربوط به انگشتان دست و عضو بدن می‌باشد و همچنین در کارهای ساختمانی، بروز حوادث و مخاطرات برای کارگران بیش از سایر مشاغل است.

نبود حمایت عملی و قانونی از کارگران و ایجاد فضایی متناسب و امن برای آنان که امکان بروز حوادث را به حداقل برساند و نیز به کار گماشتن کودکان در کارهای سخت که توان جسمی‌شان جوابگوی آن نیست، میزان آمار حوادث کار را افزایش داده است.

قابل ذکر است، کارشناسان اجتماعی در ایران بر این باورند که آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های دولتی در رابطه با حوادث و سوانح حین کار، بسیار پائین‌تر از واقعیات موجود است.