کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بحران آب و در پی آن بحران برق در ایران

16:45 - 27 فروردین 1397

کوردستان میدیا: بحران آب و خشکسالی در ایران، تولید برق را با چالش روبه‌رو نموده ‌است تا جایی که بحران برق می‌تواند خاموشی پراکنده به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارشات منتشر شده در خبرگزاری حکومتی ایسنا، وضعیت آبی کشور در سال جاری بسیار وخیم گزارش شده تا جایی که امسال را خشک‌ترین سال در ٥٠ سال اخیر اعلام کرده‌اند.

در همین رابطه شاهین پاکروح، معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب سنندج اعلام کرده است: امسال نیز ٣٠٠ شهر همانند سال گذشته دارای تنش آبی خواهند بود و به واسطه کاهش جدی بارندگی چه در قالب باران و چه در قالب پوشش برفی شرایط سختی خواهیم داشت و در تمام حوزه‌های آبی به ویژه در حوزه آبریز فلات مرکزی شرایطی را تجربه می‌کنیم که طی ٥٠ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌ است.

طبق آمار منتشر شده، سال گذشته ٩٣٠٠ مگاوات برق آبی تولید شده است که این آمار در بهترین حالت خود برای سال پیش‌رو، ٦٠٠٠ مگاوات است که خبر از کاهش چشمگیر تولید برق می‌دهد.

بر اساس اعلام مسئولان، در سال ٩٦ با رشد هفت درصدی مصرف برق روبه‌رو بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که در سال ٩٧ این رقم به ٨ درصد افزایش یابد.

از سویی دیگر محمدحسین محمدی، مدیر عامل شرکت آبفای سنندج، از رشد چهار درصدی میزان مصرف آب در شهرهای این استان طی سال گذشته خبر داده ‌است.

با توجه به روند خشکسالی‌ها و محدودیت منابع آب و با توجه به کاهش سرانه آب تجدیدپذیر و افزایش جمعیت در شهرها و رشد چند درصدی میزان مصرف آب، با کاهش چشمگیر تولید برق و در نهایت با جیره‌بندی شدن آن در شهر‌های ایران روبه‌رو خواهیم بود.