کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سال ٩٧، سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در ایران

16:14 - 2 اردیبهشت 1397

کوردستان میدیا: بحران کم‌آبی در ایران مردم را با مشکلات جدی در سال جاری روبه‌رو خواهد کرد.

روز شنبه، یکم اردیبهشت‌ماه، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در نشستی با مدیران ارشد دولت روحانی، آماری از شرایط آب در ایران ارائه داده که بر اساس آن بیش از نیمی از جمعیت ایران سال کم‌آب و دشواری را پیش‌رو خواهند داشت، به گونه‌ای که برخی از شهرها از مرداد ماه سال جاری دیگر آب آشامیدنی در اختیار نخواهند داشت.

وی با اشاره به چرخه‌های بلند خشکسالی در نیم قرن اخیر، امسال را سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در ایران توصیف کرد، به طوری که میانگین ١٠ ساله بارش در کشور از ٢٥٠ به ٢١٧ میلیمتر رسیده ‌است و ٣٣٤ شهر با جمعیتی بالغ بر ٣٥ میلیون نفر در وضعیت تنش آبی قرار خواهند گرفت.

اردکانیان پیشتر نیز در همین رابطه اعلام کرده بود که اگر الگوی مصرف آب اصلاح نشود، با محدودیت‌هایی از قبیل قطع برق، جیره‌بندی آب و نظایر آن مواجه خواهیم شد.

بر اساس گزارش نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی، کم آبی از مهم‌‌ترین بحران‌های امسال در ایران خواهد بود.

وزیر نیروی رژیم، اصلاح روش مصرف آب را راه‌حل مناسبی برای خروج از این شرایط می‌داند و می‌گوید که این امر مهمتر از یافتن منابع جدید آب است این در حالی است که طرح‌های انتقال آب از استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و دیگر شهرهای ایران در جهت تامین آب استان‌های مرکزی و خشک ایران همچنان ادامه دارد و اعتراضات مردم نیز تا کنون پاسخ مناسبی از سوی مسئولان رژیم در پی نداشته است.