کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تخریب خطوط انتقال آب زاگرس، قطعی آب یزد را به دنبال داشت

22:28 - 2 اردیبهشت 1397

کوردستان میدیا: در حالی که حوضچه‌های خطوط انتقال آب به استان‌های فارس زبان توسط افرادی ناشناس تخریب شده است، خلق چهارمحال وبختیاری و خوزستان برای پیشگیری از نابودی منابع آب زاگرس دست به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

روز جمعه، سی ویکم اردیبهشت ماه، برای سومین بار متوالی در سال جاری، جریان آب انتقالی به یزد در مسیر اصفهان قطع شد که علت اصلی قطع شدن جریان آب، تخریب ٥ حوضچه تاسیسات خط انتقال آب به استان یزد توسط افرادی ناشناس می‌باشد.

پروژه انتقال آب زاگرس به استان‌های اصفهان، کرمان، سمنان، یزد و قم منتقل کند، با احداث دو تونل بهشت‌آباد و گلاب ٢، چند سالی است که نگرانی مردم چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لورستان، ایلام و کرماشان را برانگیخته ‌است.

فعالان مدنی و زیست‌محیطی استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان به احداث دو تونل آبی گلاب ٢ و بهشت‌آباد معترض‌اند و مدت مدیدی است که با برگزاری تجمع‌های اعتراضی و تحصن و نوشتن بیانیه‌ها و نامه‌های اعتراضی، نسبت به عواقب احداث این دو تونل هشدار داده‌اند.

در واقع علت مخالفت این مردم، تبعات سوء محیط زیستی در حوزه مبدا است چرا که با اجرای این طرح خسارت‌های وارده به خوبی مشهود هستند. در همین رابطه سازمان بین‌المللی یونسکو برای ایجاد طرح‌های انتقال آب، شرایطی را پیش‌بینی کرده که بر اساس آن‌، حوزه مبدأ نباید با کمبود جدی آب مواجه شود این در حالی است که بنابر تحقیقات انجام شده توسط فعالان مدنی و زیست‌محیطی، احداث این تونل‌ها، استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لورستان و خوزستان را به خشکستان تبدیل می‌نماید.

پروژه احداث تونل در این استان‌ها برای سال‌های متمادی است در جریان است که در این مورد می‌توان به احداث تونل‌های آبی کوهرنگ١ در سال ١٣٣٢، کوهرنگ ٢ و ٣ در سال‌های پس از انقلاب ٥٧ و تونل گلاب١ اشاره کرد که همگی برای تامین آب شرب اصفهان، کرمان ، یزد، کاشان و چند استان دیگر احداث شده‌اند.

از سویی دیگر احداث تونل بهشت آباد، موجب خشک شدن ٥٤ چشمه در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، اردل، کیار و فارسان می‌شود.

اعتراضات گسترده و تجمعات مردم این استان‌ها برای جلوگیری از انتقال آب زاینده‌رود و کارون در روزهای اخیر همچنان ادامه داشته و گمان می‌رود با متوقف نسدن این پروژه‌ها، اعتراضات سمت وسویی دیگر به خود گیرند.

قابل ذکر است اعتراضات متعدد کشاورزان اصفهانی علیه سیاست‌های آبی جمهوری اسلامی و انتقال آب‌ به یزد، به همان آبی اشاره دارد که ایران با صرف میلیاردها دلار از استان‌های کوردستان به سمت اصفهان کشیده و این کشاورزان آب مذکور را از آن خود می‌دانند و خواهان پرداخت حق‌آبه انتقال آن به یزد هستند.

گزارش: آسو منبری