کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کانون نویسندگان ایران: همچنان در کار ستیز با سانسور و دفاع از آزادی بیان و متشکل کردن نویسندگان هستیم

16:59 - 3 اردیبهشت 1397

کوردستان میدیا: کانون نویسندگان ایران در پنجاهمین سالگرد تاسیس این کانون بیانیه‌ای منتشر کرد.

کانون نویسندگان ایران که در روز اول اردیبهشت ١٣٤٧ و با همکاری ٤٩ نویسنده تاسیس شد به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این کانون، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: کانون نویسندگان ایران پنجاه ساله می‌شود.

نیم ‌قرن پیش درست در چنین روزی ٤٩ نویسنده به عنوان هیئت موسس، مجمع عمومی برگزار کردند و رسما تاسیس کانون نویسندگان ایران را اعلام داشتند. و این تجربه‌ای نو بود برای نویسندگانی که تا آن زمان هیچ تشکلی نداشتند.

این بیانیه می‌افزاید: دفاع از آزادی بیان و حقوق صنفی نویسندگان از اصول اساسی مرامنامه‌ی آن بود. بر بستر حاکمیت‌های ضد آزادی صرف استقلال این تشکل و اصل دفاع از آزادی بیان همچون وردی جادویی توفان زایید. توفانی که در این پنجاه سال، جز دو – سه سالی در جریان انقلاب، همه‌جا همراه کانون بود و هرگز نگذاشت روی آرامش و امنیت را ببیند. کانون نیم‌قرن پنجه در پنجه‌ی این توفان که در خیال و کارِ برکندنِ ریشه‌ی آن بوده، بالیده و پیش آمده است.

نویسندگان بیانیه تاکید می‌کنند که این کانون: حوادث بسیاری پشت سر گذاشته و فراز و نشیب فراوان دیده و از خیل دام‌های ریز و درشت جسته و اکنون اینجاست در نخستین روز از اردیبهشت ١٣٩٧، روز پنجاه‌سالگی‌اش؛ همچنان در کار ستیز با سانسور و دفاع از آزادی بیان و متشکل کردن نویسندگان.