کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نوبخت: زاگرس به تنهایی توان تامین ٤٠ درصد آب شرب کل ایران را دارد

17:19 - 5 اردیبهشت 1397

کوردستان میدیا: معاون امور آبخیزداری جمهوری اسلامی در سخنانی بدون اشاره به نابودی تعمدی جنگل های کوردستان از اهمیت و توان زاگرس در تامین آب کل ایران سخن گفت.

عباسعلی نوبخت، معاون امور آبخیزداری رژیم، از توانایی بالای جنگل‌های زاگرس در تامین آب ایران خبر داد. نوبخت اعلام کرد، جنگل های زاگرس سالانه حدود ٩ میلیارد متر مکعب آب تصفیه شده تولید می‌کنند که می‌تواند تامین کننده ٤٠درصد از آب مورد نیاز کل ایران باشد.

معاون امور آبخیزداری در حالی از اهمیت حفظ و احیای این جنگل‌ها سخن گفت که سال‌های متمادی است رژیم، با اجرای طرح‌های آبی همچون انتقال آب کوردستان به مناطق مرکزی ایران و نیز به بهانه توسعه زیرساخت‌ها همچون ساخت جاده، خطوط انتقال برق، تلفن و گاز، بیشترین آسیب ها را به این زاگرس رسانده است.

احداث تونل های گلاب و بهشت‌آباد، که برای انتقال آب از منطقه زاگرس به استان ها فارس و مرکزی ایران در نظر گرفته شده اند، سال هاست که علاوه بر نابودی و انتقال منابع آبی زاگرس، قطع شدن بخش عظیمی از درختان بلوط و نیز تغییر اکوسیستم کوردستان را در پی داشته است.

جنگل‌های زاگرس که به دلیل فراوانی گونه درختی بلوط با نام جنگل‌های بلوط زاگرس شناخته شده‌اند، بخش گسترده‌ای از مساحت جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

به گفته امید سجادیان، عضو هیئت مدیره نهضت سبز زاگرس، نیمی از درختان بلوط زاگرس دچار بیماریهای زغال بلوط، جوانه بلوط و پروانه بلوط شده‌اند و از سال ٩٠ تاکنون، بیماری مرگ بلوط که علت آن افزایش دخالت‌های انسان در محیط و عوامل طبیعی همچون خشکسالی است موجب از بین رفتن بسیاری از درختان این جنگل‌ها شده است.

آتش سوزیهای عمدی و غیرعمدی و نبود تنوع سنی در میان درختان، از دیگر عوامل از بین رفتن این جنگل‌ها هستند.