کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ماه پنجم، احتمال رویارویی جدی میان ایران و اسرائیل

20:56 - 5 اردیبهشت 1397

گزارش: آسو صالح

لحن مقامات رژیم جمهوری اسلامی و اسرائیل تندتر از قبل شده است. پس از عملیات موفقیت آمیز استاکس نت، در سال ۲۰۱۰ که با طراحی یک کرم یا تروجان کامپیوتری به منظور ضربه زدن به برنامه اتمی ایران، از سوی اسرائیل و با همکاری آمریکا و بریتانیا انجام شد، اسرائیل و رژیم ایران تا سال گذشته به صورت مستقیم و علنی درگیر نبودند. اما از سال گذشته و با تثبیت جایگاه نیروهای ایرانی در سوریه در چارچوب ایجاد پایگاه های دائم نظامی، و نیز با تحرکات نیروهای ایرانی در مناطق مرزی با اسرائیل، این کشور و ایران مستقیما در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

مقامات رژیم ایران که همواره از سوریه و حزب الله لبنان تحت عنوان خط مقاومت نام می‌برند، بر شدت حملات خود علیه اسرائیل افزوده‌اند. در آخرین حملات لفظی، حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران، روز جمعه گذشته و در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران خطاب به اسرائیل گفت: شما در هر نقطه از سرزمین اشغالی، از شمال و غرب، در تقاطع آتش قرار گرفته اید و این پدیده جدیدی است.

این سخنان واقعیتی را بیان می‌کنند که مقامات اسرائیل آن را درک کرده‌اند. اسرائیل هم اینک در مرز خود با سوریه به شدت از سوی ایران تهدید می‌شود. همزمان در غزه نیز اعتراضات به صورت گسترده، از حدود یک ماه پیش و در روزهای جمعه آغاز شده‌اند.

با تثبیت هرچه بیشتر نیروهای ایران در خاک سوریه و ایجاد پایگاه‌های دائمی نظامی، رسانه‌های اپوزیسیون سوریه ادعا می‌کنند که نیروهای رژیم ایران در بلندی‌های جولان و مابین نیروهای سوری و اسرائیلی پایگاه‌هایی احداث کرده‌اند. رژیم ایران در منطقه جولان، تعدادی گروه‌های شبه نظامی شیعی را تحت عنوان آزادسازی جولان سازمان داده است. از میان این گروه‌ها می توان به واحدهایی از گروهای عراقی و سوری حزب الله النجبا و فوج الجولان اشاره کرد.

انتظار می‌رود که روزها و هفته‌های آتی برای اسرائیل دوره خطرناکی باشند. شاید به همین دلیل است که بخش وسیعی از این کشور هم اینک در حال آماده باش کامل است.

مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل پیش بینی می‌کنند که ماه مه، ماه پنجم سال یکی از دوره‌های حساس و خطرناک برای این کشور باشد. به گزارش سایت المانیتور، ژنرال آموس یالدین، رئیس سابق مرکز جاسوسی نظامی نیروهای دفاعی اسرائیل (ارتش) در یک گفتگو اظهار داشته که ماه مه سال جاری از ماه مه سال ۱۹۶۷ هم خطرناکتر خواهد بود.

موجودیت اسرائیل در ماه مه ۱۹۶۷ از سوی مصر و تعدادی دیگر از کشورهای منطقه مورد تهدید قرار گرفت. در همین ماه ارتش مصر از طرف جنوب وارد خاک اسرائیل شد. این مساله بعدها به جنگ شش روزه میان اسرائیل و کشورهای مصر، سوریه و اردن، در جبهه های جنوب، شمال و شرق کشور منجر شد. ماه مه ۱۹۶۷ یکی از ماه های خطرناک برای موجودیت اسرائیل در تاریخ این کشور به شمار می رود.

پس از ۵۱ سال، بار دیگر موجودیت اسرائیل از سوی کشوری غیرعربی -ایران- و در مرزهای یک کشور عربی، سوریه، و با کمک هم پیمانانی در مرزهای اسرائیل، مورد تهدید قرار گرفته است. المانیتور می‌نویسد که مقامات اسرائیل از جمله وزیر دفاع گفته‌اند که خود را برای جنگ با ایران، سوریه، حزب الله، حماس، سازمان جهاد اسلامی فلسطین، گروه های سلفی غزه و شاید ارتش لبنان آماده کرده‌اند. این گزارش به نقل از مقامات اسرائیلی می‌افزاید که این جنگ در واقع جنگ میان اسرائیل و ایران خواهد بود.

در همین راستا روز ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷، وزیر اطلاعات اسرائیل، ضمن اشاره به تهدیدات ایران اظهار داشت که اگر تلاش های ترامپ برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای کارساز واقع نشوند، اسرائیل مستقلا به شکل نظامی عمل خواهد کرد.

چند روز پس از این اظهارات و در روز چهارشنبه اول نوامبر ۲۰۱۷ یک کارخانه در جنوب شهر حمص مورد اصابت موشک قرار گرفت. مقامات اسرائیلی که ابتدا در رابطه با این حمله سکوت اختیار کرده بودند، چند روز بعد از آن تاکید کردند که حملاتی را برای پیشگیری از تجهیز حزب الله در سوریه انجام داده اند. حدود دو ماه پیشتر، اسرائیل یک تاسیسات نظامی دیگر در استان حما را مورد هدف قرار داده بود.

حدود یک ماه بعد و در اوایل دسامبر ارتش اسرائیل به یک پایگاه نظامی در اطراف دمشق حمله کرد. برخی رسانه ها به نقل از تلویزیون رسمی دولتی سوریه، این پایگاه را متعلق به رژیم ایران معرفی کردند. چند روز پس از این حمله، بنیامین نتانیاهو در جریان سفر به فرانسه و دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور، ایران را متهم کرد که با ایجاد پایگاه های زمینی، هوایی و دریایی در سوریه به دنبال جنگ با اسرائیل است. نتانیاهو سپس افرود: “ما این وضع را تحمل نمی کنیم، ما تنها حرف نمی زنیم، سخن ما تضمین عملی دارد.”

روزنامه عربی الشرق الاوسط اوایل ماه فوریه سال جاری گزاش داده بود که روسیه, حمله اسرائیل به هدف های ایرانی در جنوب لبنان و سوریه را حتمی می داند. این روزنامه همچنین ادعا کرد که در جریان سفر هیات امنیتی روسیه به اسرائیل، این کشور تلاش کرده تا مانع از انجام این حملات شود. هیات روسی تنها سه روز پس از سفر نتانیاهو به مسکو و دیدار با پوتین انجام گرفت. برخی منابع خبری ادعا کردند که نتانیاهو در این سفر، در رابطه با تهدیدهای ناشی از ایران در سوریه و لبنان مبنی بر ایجاد سکوهای پرتاب موشک و پایگاه های نظامی با پوتین صحبت و تاکید کرده بود که اسرائیل به این اهداف حمله خواهد کرد. پس از سفر نتانیاهو، روسیه از ایران خواست که نیروهایش را در منطقه جولان تخلیه کند، ایران به این درخواست جواب رد داده است.

همزمان با بی نتیجه ماندن این درخواست ها و دیدارها، پدافند هوایی اسرائیل یک هواپیمای بدون سرنشین را بر فراز ارتفاعات جولان هدف قرار دادند. این پهپاد که به گفته مقامات اسرائیل ساخت ایران بوده، از حوالی دمشق برخاسته و در حال شناسایی در منطقه جولان بود. سخنگوی ارتش اسرائیل ورود این پهباد به اسرائیل را حمله جدی ایرانی ها با خاک اسرائیل قلمداد کرد. ساعاتی پس از آن، اسرائیل روز دهم فوریه یک حمله هوایی علیه ۱۲ هدف عمدتا ایرانی در سوریه انجام داد.

دو روز پس از این حملات گسترده، برخی منابع گزارش دادند که سه قدرت اروپایی شامل آلمان، فرانسه و بریتانیا، “پیام قاطع” اسرائیل را به ایران منتقل کرده اند. اسرائیل در این پیام هشدار داده که “تحرکات نظامی ایران در سوریه و لبنان، عراقب بسیار سختی در پی خواهد داشت.”

حملات اسرائیل پس از حدود دو ماه دوباره آغاز شدند. روز نهم آوریل اسرائیل به پایگاه هوایی تی ۴ در استان حمص سوریه حمله موشکی انجام داد. در این حملات تعدادی از نیروهای ایرانی کشته شدند. پس از انجام این حمله، وزیر دفاع اسرائیل گفت که عملیات نظامی کشورش در سوریه “از سر گرفته شده است”.

چند روز پس از آن برخی رسانه های عربی و اسرائیلی از حمله هوایی به یک پایگاه نظامی در جنوب استان حلب خبر دادند. این پایگاه متعلق به نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای حزب الله لبنان بود. مقامات سوریه، ایران یا اسرائیل، همچون گذشته، تاکنون در رابطه با این حمله سکوت اختیار کرده اند.

با شدت حملات لفظی و عملی ایران و واکنش های اسرائیل به تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه و مرزهایش، گمان می رود که در آینده ای نه چندان دور، این رویارویی های غیرمستقیم و گاها همراه با سکوت، به یک رویارویی جدی میان دو کشور تبدیل شود. در واقع حضور نظامی ایران درسوریه برای اسرائیل غیرقابل تحمل است. مقامات اسرائیل همواره بر این مساله تاکید کرده اند. در یکی از آخرین موارد، وزیردفاع اسرائیل گفت که این کشور”به هر بهایی”، اجازه حضور پایدار ایران در سوریه را نمی دهد. وی ضمن تاکید بر ادامه حملات نظامی علیه اهداف ایران، گفت: “ما هیچ راه دیگری نداریم”.