کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اعتراض مردم چوار به گسترش بیکاری در ایلام

00:16 - 7 اردیبهشت 1397

کوردستان میدیا: استان ایلام که دومین منابع تولید نفت وگاز را داراست، بیشترین نرخ بیکاری را در سال های متوالی به دنبال خود کشیده است.

روز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ماه، گروهی از مردم چوار در اعتراض به افزایش بیکاری در استان ایلام مقابل شرکت پتروشیمی این استان گرد آمده و به عدم استخدام نیروهای بومی در این شرکت اعتراض کردند.

مردم خواهان ایجاد فرصت های شغلی و استخدام مردم کورد و عدم به کارگیری نیروهای کار از استان های دیگر ایران همچون اصفهان، کرمان، یزد و مشهد بودند. این معترضین بر این باورند که حکومت به صورت تعمدی و سیستماتیک از مردمان کورد در استخدامی های انجام شده در شرکت پتروشیمی ایلام سر باز زده است.

تجمعات اعتراضی مردم ایلام در اعتراض به وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی از فروردین ماه امسال آغاز شده است. در فروردین ماه امسال جمعی از کارگران اخراجی و تعداد دیگری از کارگران پالایشگاه گاز ایلام در مقابل این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. این اعتراضات با وجود فشارهای نیروهای امنیتی رژیم ادامه داشت و در نهایت روز چهارشنبه، بیست و دوم فروردین ماه، کارگران معترض با پهن کردن سفره خالی به اعتصاب سراسری در شهرهای کوردستان پیوستند.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ١٣٩٦، استان ایلام از میان ٣١ استان ایران، با ١١ درصد نرخ بیکاری، ٣٤ درصد میزان مشارکت در اقتصاد را داراست.

این استان نفتخیز حدود ٤ درصد از نفت و ١٥ درصد کل گازهای ایران را داراست و دومین استان در زمینه تولید نفت و گاز به شمار می‌رود.

در این استان پالایشگاه گاز نیز وجود دارد، با این وجود به دلیل به کارگیری نیروی انسانی استان های فارس همچون: اصفهان، تهران، کرمان، یزد، سمنان و مشهد در این شرکت ها و استخدام نکرن مردم ایلام، این استان به صورت متناوب در صدر جدول بیکاری قرار دارد.