کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رضا رحیمی: کرماشان طی ٢٠سال اخیر همیشه در صدر جدول بیکاری ایران قرار داشته است

16:53 - 18 مرداد 1396

کوردستان میدیا: استان‌های کوردستان نه تنها در دوران سلطه رژیم اسلامی بلکه در طول حیات نظام شاهنشاهی نیز در زمره استان‌های توسعه نیافته، با نرخ بالای بیکاری و فقر بوده است.

بنابر اخبار منتشره، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرماشان، طی سخنانی در پنجمین همایش سراسری معاونین نظارت مالی که در این استان برگزار شد اعلام کرد: کرماشان طی ٢٠سال اخیر همیشه در صدر جدول بیکاری ایران قرار داشته است.

رضا رحیمی، در این نشست با ارائه مجموعه آماری در باب بیکاری و توسعه‌نیافتگی کرماشان تاکید کرد که: نرخ بالای بیکاری این استان ماندگار و مزمن است.

با اینکه مرکز آمار ایران به صورت مستمر نرخ بیکاری در استان‌های ایران را اعلام می‌کند اما پژوهشگران اقتصادی موکدا تاکید دارند که آمارهای مذکور نرخ بیکاری را بسیار پائین‌تر از واقعیت‌های موجود بیان می‌کنند.
بنابر تعریف مرکز آمار ایران، به کسی شاغل گفته می‌شود که حداقل یک ساعت در هفته کار کرده باشد، تعریفی که اقتصاددانان آنرا غیر علمی و عامل تحریف آمارها دانستەاند.

در همین ارتباط بنابر گفته‌های سید حمزه درواری، عضو سابق شورای عالی کار، نرخ واقعی بیکاری بیش از ٤٠ درصد است. تناقض‌گویی‌های مسئولان حکومتی و واقعیت‌های موجود در جامعه که مردم به صورت روزانه شاهد و درگیر آن هستند بیانگر پائین بودن آمارهای‌ست که دولت به عنوان نرخ بیاکاری یا فقر یا توسعه نیافتگی الام می‌کند. اما نکته قابل تامل در این مورد عدم توانائی رژیم در پنهان کردن واقعیت‌های حتا در شکل حداقلی آن می‌باشد.

لینک مرتبط:
چهارمحال و بختیاری و کرماشان در صدر جدول بیکاری ایران قرار گرفتند